به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، سيدعباس حسيني از کاهش تعرفه واردات خودروهاي کم مصرف و هيبريدي خبرداد و گفت: سود بازرگاني واردات اين خودروها صفر است و به عبارت ديگر، اين خودروها معاف از پرداخت سود بازرگاني در واردات هستند، اين در حالي است که حقوق ورودي ترکيبي از سود بازرگاني و حقوق گمرکي است که بر اين اساس، مجموع حقوق ورودي خودروهاي کم مصرف، ? درصد تعيين شده است.
مديرکل مقررات واردات و صادرات وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: هم اکنون نمايندگي هاي مجاز واردات خودرو در کشور اقدام به واردات خودروهاي کم مصرف کرده اند و به زودي اين خودروها در خيابانها تردد خواهند کرد، ضمن اينکه مذاکره واردکنندگان رسمي با نمايندگان کمپانيهاي توليدکننده مطرح دنيا براي واردات اين نوع خودرو در حال انجام است.
وي تصريح کرد: برخي از برندهاي خودروهاي وارداتي نيز به ايران واردات داشته اند و البته هنوز واردات به شيوه اي نيست که عموميت در تمام مدلها داشته باشد.
به گفته حسيني، انتظار دولت اين است که بعد از صفر شدن سود بازرگاني واردات اين خودروها، واردات خودورهاي کم مصرف و سازگار با محيط زيست به کشور بيشتر شود و نمايندگيهاي مدلهاي موجود ابراز تمايل بسياري به واردات اين خودروها داشته اند.
وي همچنين از مذاکره سازمان توسعه تجارت ايران با واردکنندگان رسمي خودرو براي شتاب بخشيدن به واردات اين نوع خودروها اشاره کرد و گفت: جلساتي با نمايندگان مجاز خودروهاي وارداتي برگزار و از آنها خواسته شده است تا نمايندگي خودروسازان مطرح دنيا در رابطه با توليد خودروهاي کم مصرف و سازگار با محيط زيست را در ايران داير کنند.
خودرو هيبريدي خودرويي است که براي حرکت کردن از ترکيب دو يا چند منبع مجزاي قدرت استفاده ميکند. در بيشتر موارد از اين نام در اشاره به خودرو برقي دوگانه استفاده ميشود که در سيستم پيشرانه آنها يک موتور احتراق داخلي (معمولاً بنزيني) در کنار يک يا چند موتور الکتريکي قرار دارد و خودرو اين قابليت را دارد که فقط از يکي از اين منابع انرژي يا هر دو آنها در کنار يکديگر استفاده کند.
انواع ديگري از خودروهاي هيبريدي هم وجود دارند که از سوختهاي ديگري چون پروپان، سيانجي، هيدروژن يا انرژي خورشيدي بهره ميبرند. نوع تکنولوژي به کار رفته در ساخت اين خودروها بستگي به هدف طراحان خودرو دارد؛ اين که آيا خودرو هيبريدي براي بهرهوري بالاتر در مصرف سوخت، قدرت بيشتر، مسافت طولانيتر حرکت با يک بار سوختگيري يا کاهش انتشار گازهاي گلخانهاي طراحي شده است.
مرجع : خبرگزاري مهر